”kulturellt” uttryck på dekis

4 Jan

De som varit i Spanien och solat och badat kanske även har hunnit med en ”kulturell” erfarenhet, svänga förbi och tittat på en gammal omänsklig sed, tjurfäktning.

I Spanien är det ”tradition” att plåga tjuren. I fyra akter plågas djuret till folkets jubel. Först hetsas tjuren, sedan sticks lansar i djurets nacke för att försvaga den och sedan i skuldran  med spjut. Sist kommer den ”modige” macho matadoren, klädd som en clown, in och provocerar djuret, under olé rop, för att till sist döda den. Detta kallas för ”tradition” och ”kultur” av dess anhängare.

Man ska dock inte tro att spanjorerna i sin helhet stödjer den här barbarin. Det finns ett fåtal men fanatiska hängivna fans. Dessutom brukar se och hör versionerna i Spanien följa matadorernas liv och framställa de som några slags hjältar vilket medfört att diverse fotomodeller flitigt syns tillsammans med sina machomän. Matadorerna är ett kap samtidigt är modellerna ytterligare troféer clownerna kan visa upp.

Katalonien röstade för ett förbjud mot tjurfäktningar. Det är en bra början och förhoppningsvis dör ”kulturen” och ”traditionen” ut. De flesta i Spanien vill inte se fler tjurfäktningar trots det är det en hett fråga eftersom tjurfäktning anses vara en av få saker som är ”genuint spanska”. Det finns en ska-punk grupp med namnet SKA-p som gjort en mycket bra låt om just tjurfäktare och den skam de är för sin nation. Låten heter ”verguenza” vilket betyder i det här fallet ”skam”. ”Tjurfäktare, du är nationens skam, tjurfäktare jag äcklas av ditt yrke”(Ska-p)

Lyssna!

4 svar to “”kulturellt” uttryck på dekis”

  1. Björn Nilsson januari 5, 2010 den 12:58 e m #

    Det enda roliga i sammanhanget är väl tjurrusningen i Pamplona. Där lyckas ju tjurarna då och då eliminera någon knasig turist. Synd att det inte är jättetjurar av den sorten som finns avbildade på målningar från bronsåldern på Kreta!

    Ända till för några år sedan var det lokal sedvänja på ett ställe i Spanien att slänga ut en get från ett kyrktorn. Varför vet jag inte, antagligen något religiöst. Tror det avslutades när en djurskyddsgrupp kom dit med språngsegel och förde den utkastade geten i säkerhet.

  2. organiskintellektuell januari 5, 2010 den 2:35 e m #

    Björn- Om jag ska vara ärlig så övervägde jag att länka till en video när man ser tjuren segra, åtminstone temporärt, mot matadoren, finns ju flera ögongodis på det och pamplona som du nämner bidrar ju med sådant varje år..

  3. Björn Nilsson januari 5, 2010 den 4:34 e m #

    Av en slump fick jag syn på den här filmen från Colombia. Där är det tydligen lokala macho-typer som får utgöra kanonfödan medan tjuren klarar sig:

    http://www.huffingtonpost.com/2010/01/03/man-gored-to-death-during_n_409990.html

  4. Theresa januari 7, 2010 den 11:25 f m #

    Lilla dum-Theresa (jag alltså) åkte till katalonien på bröllopsresa 2001. Jag sa till min kära man att vi måste ju gå på tjurfäktning!!! Han belv väldigt förvånad med tanke på hur jag jobbat för djuren hemma i Sverige och frågade varför och om jag visste vad tjurfäktning innebar. Jag sa ”tja, är det inte som tjuren Ferdinand?” Man står med en röd duk och viftar och hoppar undan när tjuren kommer rusande? Han förklarade för mig att man faktiskt dödar tjurarna och att de plågas till döds. Jag blev helt förskräckt och skrev till SVT att de borde plocka bort denna film från julaftons Kalle Anka eftersom det sänder ut fel signaler till folk. Det har de ju inte gjort….

    Men det jag tycker är anmärkningvärt är att EU inte stoppat detta vansinne. Vi har ju fått en massa djurlagar i Sverige som jag ibland undrar över logiken bakom, men i Spanien får man plåga djur till döds för att det ska vara kultur.

Kommentera

