Att jämföra är inte att likställa

10 Mar

I den här bloggen har jag publicerat de bilder Rosenberg talar om idag på DN. Naturligtvis är det kontroversiellt. Vissa försvarar det andra menar att det är totalt förvirrande. De menar att det är att blanda ihop äpplen och päron.

Min avsikt med bilderna är naturligtvis inte att förringa eller förminska det specifika i försöket till utrotning av judar, zigenare eller andra folk under andra världskriget. Bilderna är ett tendentiös och avsiktlig försök att få människor att reagera mot den statsterrorism palestinierna utsätts för av Israel. Det är en provokation mot en stat vars stora delar av befolkning (direkt eller indirekt) genomlidit den avskyvärda nazistiska statsterrorismen.

Tanken är att få människor att reagera på ett folks lidelse som oftast förringas. Genom att jämföra palestiniernas lidelse, på ett provokativt sätt- med historiens mest kända förintelse- får det reaktioner. Naturligtvis är jämförelsen manipulativ men det handlar om att sätta ett folks lidelse som ignorerats i så många decennier av omvärlden på tapeten. Kanske kan den, endast genom att jämföra den med historiens mest omtalade förintelse – utan att vi för den delen likställer dem- uppmärksammas och ges seriositeten den förtjänar?

Att jämföra är inte samma sak som att likställa.

Den manipulativa jämförelsen är på intet sätt ett bevis eller ett argument för att påstå att förintelsen och Gaza är samma sak. Inte heller är det ett försök att göra förintelsen ett minne blott som Rosenberg säger kan bli effekterna av sådan propaganda. Männsikor kan nog hålla fler tankar än en i huvudet. Det är snarare ett försök att något som pågår idag framför ögonen på oss inte fortsätter att vara ett minne blott. Gaza och Palestina.

Bauman har skrivit en mycket intressant bok om just Förintelsen. Den heter Auschwitz och det moderna samhället. Bauman anser att förintelsen möjliggjordes av moderniteten- förstådd som socialingenjörskonst- och av rationaliseringen av byråkratier. Tilltron till naturvetenskapen och de naturlagar som dominerar i djurriket och dess auktoritet. Bauman diskuterar dock inte rasismens uppkomst i ekonomiska kristider eller monopolkapitalets stöd i nazistövertagandet och dess sociala betydelse men är ändå en seriös och bra genomgång för att förstå det specifika i förintelsen. Förintelsen är både den moderna civilisationens produkt och dess misslyckande.

De tendenser som möjliggjorde förintelsen är latenta. Därför finns det en poäng att jämföra. Att jämföra är inte att likställa. Baumans kapitel om hur förövarna avhumaniserar sina offer, hur människor blir till siffror och hur vi måste se förintelsen som en produkt av samhället är ytterst aktuella så att det avskyvärda brott flertalet judar utsattes för inte upprepas någonstans.

Bauman säger följande om förintelser:  ”farhågorna dämpas knappast av att faktiskt ingen av de samhälleliga betingelser som möjliggjorde Auschwitz riktigt har försvunnit, och inga verkliga åtgärder har vidtagits för att förebygga att sådana möjligheter och principer alstrar Auschwitz-liknande katastrofer” (Bauman, 1998:34).

Annonser

Ett svar to “Att jämföra är inte att likställa”

  1. lepe mars 10, 2009 den 3:33 e m #

    Läs gärna ”Förintelseindustrin (Exploatering av nazismens offer) av Norman G. Finkelstein. Det ger kanske en förklaring till att det nu inte är Gaza som diskuteras.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: